SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SALAT BAHSİ

<< 469 >>

بَاب فِي فَضْلِ الْقُعُودِ فِي الْمَسْجِدِ

20. Mescidde Oturup Beklemenin Fazileti

 

حَدَّثَنَا الْقَعْنَبِيُّ عَنْ مَالِكٍ عَنْ أَبِي الزِّنَادِ عَنْ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الْمَلَائِكَةُ تُصَلِّي عَلَى أَحَدِكُمْ مَا دَامَ فِي مُصَلَّاهُ الَّذِي صَلَّى فِيهِ مَا لَمْ يُحْدِثْ أَوْ يَقُمْ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ اللَّهُمَّ ارْحَمْهُ

 

Ebu Hureyre (r.a.)'den, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurluğu rivayet edilmiştir: "Sizden biri, abdestini bozmadan ve yerinden kalkmadan namaz kıldığı yerde kaldığı müddetçe, melekler onun için; "Allahım onu bağışla, o'na rahmet et" diye dua ve istiğfar eder.”

 

 

Diğer tahric: Buhari, ezan; buyu; Müslim, mesacid; Nesai, mesacid; Tirmizi, salat; ibn Mace.mesacid; Darimi, Salat; muvatta, sefer; Ahmed b. Hanbel, 11,312, 486, 502.

 

AÇIKLAMA:     Hadisin metninden, her ne maksatla olursa olsun, mescidde oturmanın, meleklerin duasını celb edeceği anlaşılmaktadır. Ancak diğer rivayetlerden, bu beklemenin, ibadet cinsinden bir şeyle meşgul olarak veya sonraki bir namazı gözleyerek olduğu tak­dirde değer ifade edeceği anlaşılmaktadır.

 

Hadisi şerifte "Sizden biri namaz kıldığı yerde beklediği müddetçe..." buyurulmaktadır. Bu İfadenin, insanın evindeki namaz kıldığı yer için kul­lanılması muhtemel olduğu gibi, tüm mescidler için kullanılmış olması da muhtemeldir. İkinci ihtimal göz önünde bulundurulursa, mescidin bir bölü­münden başka bir bölümüne yer değiştirmek, mescidde namaz beklemenin sevabını ihlal etmez.

 

Hadis-i şerifteki "yerinden kalkmadıkça..." kaydı, mescidden dışarıya çıkmaya hamledilir.

 

Metindeki "Abdesti bozmadıkça..." ifadesinden bazı alimler, mescid­de yel çıkarmanın hıaram olduğu hükmüne varmışlardır. |Ancak cumhur-u ulema bunun haram olmadığı fakat sakınmak gerektiği görüşündedir. Ca­mide abdestsiz olarak oturma, meleklerin dualarına mani ise de caizdir.

 

Mescitte itikaf, zikir veya sonraki namazı beklemek gibi bir maksatla, oturmak müstehaptır. Böyle bir gaye olmadan oturmaya bazı alimler mu­bah, bazıları da mekruh demişlerdir. İbn Hacer el-Askalani, Suffe Ashabını delil göstererek camide uyumanın caiz olduğunu söyler. İmam Malik ve Ahmed'e göre yabancının mescidde uyuması caiz, yerlinin uyuması mekruhtur.

 

Bazı Hükümler

 

1. Namaz kılan namaz kıldığı yerde ibadetle meşgul olarak kalırsa, meleklerin duasını celbeder.

2. Mescidde abdesti bozmak, hayra manidir.